الکل چیست وچه کاربردهایی دارد؟

 

الکل چیست؟


در علم شیمی هر ماده‏ی كه در فرمول شیمیایی آن ‏ هیدروكسیل(-OH) وجود داشته باشد، یك الكل محسوب مى ‏شود.الكل از مشتقات هیدروكربن هاست كه در آن‏ها هرمولكول، تركیبی ازچند اتم هیدروژن و كربن مى ‏باشد. نهایت، یك عامل (OH) جانشین ‏یك اتم هیدروژن مى ‏گردد. و بنابر تعداد عامل(OH) ، الكل‏ها را یك یاچند ظرفیت مى ‏گویند.

الف) الكل متیلیك یا متانول


ساده ‏ترین الكل‏ها، الكل متیلیك است كه مبنی الكل‏ های یك‏ظرفیتی مى ‏باشد. الكل متیلیك از تقطیر چوب به دست مى ‏آید و ازاین رو به آن عرق چوب نیز مى ‏گویند. الکل متیلیک مایعی است‏بی رنگ‏ كه در ۶۶ درجه سانتی گراد مى ‏جوشد، با شعله كمی آبی رنگ‏ مى ‏سوزد و چون با آب مخلوط گردد، تقلیل حجم یافته و تولیدحرارت مى ‏كند.
کاربرد الكل متیلیك: در صنایع رنگ‏سازی كاربرد دارد. به علاوه سمى ‏است قوی كه با شرب ۸ تا ۱۰ گرم آن اختلالات هاضمه و اغلب‏كوری دست داده و تلف مى ‏كند.
پس از متانول بقیه الكل ‏های یك ظرفیتی یا یك ‏عاملی را به الكل ‏های نوع اول، دوم و سوم طبقه ‏بندی مى ‏كنند.

ب) الكل اتیلیك


الکل اتیلیک یا اتانول در زمره الكل‏ های نوع اول است.هم چنین الكل‏ های دو ظرفیتی و سه ظرفیتی و … نیز وجود دارد كه‏ مى ‏توان از ضدیخ به عنوان الكل دو ظرفیتی (یا الكل دو عاملى ‏اشباع) و گلیسیرین به عنوان الكل سه ظرفیتی (یا الكل سه عاملى ‏اشباع) نام برد.
اتانول به طور طبیعی و به مقدار بسیار كم در نان (۵/۰ درصد)،مغزانسان و گیاهان وجود دارد. علاوه بر مخمر و بعضی باكترى‏ها،بدن انسان نیز مقدار چشمگیری الكل تولید مى‏كند. در اكثر موارد،تمام این تولید، مربوط به میكروب‏ های موجود در روده انسان‏ مى ‏باشد.

 

ویژگى ‏های الكل اتانول


الكل اتیلیك در ۳/۷۸ درجه سانتی گراد به جوش مى ‏آید و در۱۱۴-درجه ذوب مى ‏شود. الكل مطلق، آب گونه ‏ی است‏بى ‏رنگ وزود آتش‏گیر، با بویی ویژه، در برودت زیاد ابتدا قوام آمده و سپس ‏مانند شیشه منجمد مى ‏گردد.
الكل برخلاف پندار بعضی، اثر تحریكی بر اعضی بدن ندارد،بلكه اثر آن تخدیر یعنی تضعیف فعالیت‏های بدن و كاستن از دقت درانجام رفتارهای گوناگون است. در كتاب‏های علمی نیز، الكل را درردیف تخدیر كننده ‏ها هم چون اتر و غیره مى ‏آورند.
به هر حال، تمامی مشروبات الكلی، حاوی مقداری الكل‏ مى ‏باشند و هرگونه آثار تخدیری كه از مشروبات الكلی بروز مى ‏كندمربوط به وجود این ماده در آن ه است. میزان این تخدیر كه ما از آن به‏«مستى‏» تعبیر م ى‏كنیم بستگی به درصد الكل موجود در این گونه ‏مشروبات دارد. چنان چه شخص مقداری الكل بنوشد، قریب ۱۵ آن‏فورا به وسیله جدار معده داخل در خون و بقیه در امعاء واردمى ‏گردد. مقداری هم ممكن است ‏به وسیله ریتین یا با ادرار خارج ‏شود. ولی قسمت اعظم آن در هر حال در بدن مى ‏ماند و در آن جامتدرجا اكسید شده و احتیاجی به هضم و گوارش ندارد.
كبد انسان قادر است در هر ساعت، ۸ گرم الكل را اكسید كند.مقادیر زیادتر در جریان خون ظاهر شده ولی غلظت كم تر از ۰۵/۰%علامتی در شخص به وجود نمى ‏آورد. از غلظت ۰۵/۰% به بالاست ‏كه علائمی نظیر كاهش توازن اعمال فیزیكی و اختلال در دید پیش ‏خواهد آمد.
غلظت‏ بالاتر از ۲۵/۰% علائم مشخصی به وجود مى ‏آورد. و اگرغلظت ‏به ۱% در خون برسد، اختلال تنفسی و قلبی و نهایتا مرگ ‏ایجاد مى ‏شود هر چند مقدار كشنده آن برحسب افراد فرق مى ‏كند.
بهتر است بدانید: الكل از تمام راه‏هاجذب بدن مى ‏شود ولی جذب آن از راه دهان و معده بسیار كم است.روده كوچك ۸۰% یا بیش تر مقدار خورده شده را جذب مى ‏كند.كم تر از ۱۰% بى ‏تغییر از راه ادرار و تنفس دفع مى ‏شود. الكل دربافت‏ها به سرعت منتشر شده و در حدود ۸ گرم در ساعت اكسید وبه گاز كربنیك و آب تبدیل مى ‏شود.بدین ترتیب مهم‏ترین اثر الكل،تضعیف دستگاه اعصاب مركزی است. الكل در نتیجه تاثیر برروى‏اعصاب، واكنش در رگ‏ها ایجاد نموده و خون را به سطح بدن جریان‏ میدهد و از این طریق، پوست را قرمز مى ‏كند و ابتدا در بدن ایجادحرارت مى ‏نماید. اما این اثر دیری نمى ‏پاید، چرا كه پس از مدت‏ كوتاهی، بدن حرارت خود را تا دو برابر از دست میدهد.

 كاربرد الكل:


از الكل، به عنوان پرمصرف‏ترین ماده شیمیایی در فرایند ساخت وسنتز، جدا سازی و تولید مى‏توان نام برد.
در صنعت، الكل را جهت تهیه لاك، ماده ورنی و رنگ‏های انیلین ودواجات به كار مى‏گیرند. الكل در آزمایشگاه‏ها به عنوان سوخت‏كاربرد دارد. ولی استفاده از آن به این منظور، به صرفه نیست.
الكلی كه در صنعت‏به كار گرفته مى‏شود، از لحاظ ماهیت، هیچ‏تفاوتی با الكل طبی ندارد و هر دو همان الكل اتیلیك یا اتانول‏مى‏باشند. الكل بهترین حلال آلی است و لذا در آزمایشگاه‏ها و صنایع داروسازی كاربرد بسیار زیادی دارد. در مواردی نیز الكل جهت محافظت‏از رشد میكروبی در فرآورده‏های دارویی، ساخت روكش قرص‏ها، وضدعفونی كننده وست‏به كار مى‏رود.
در پزشكی نیز الكل جهت ضدعفونی كردن ابزارهای طبی و غیره‏به كار گرفته مى‏شود. به علاوه قطعات تشریحی را به خوبی مى‏توان‏در الكل از گندیدن و عفونت محافظت نمود. هم چنین الكل درساختن ادكلن‏ها و لوازم آرایشی نیز كاربرد فراوان دارد.

مهم ترین نکته این است که الکل با درجه 70 فقط قدرت ضدعفونی را دارد.

مشاهده نظرات

فرم انتقادات و پیشنهادات

  • نام و نام خانوادگی *
  • پست الکترونیک *
  • شماره تماس *
  • شرح نظر *
  • کد امنیتی*
Where you can buy Louis Vuitton Replica :

Louis Vuitton Backpack Replica Louis Vuitton Keepall Replica Replica Louis Vuitton Supreme Backpack Louis Vuitton Backpack Replica Louis Vuitton Duffle Bag Replica Borse False Louis Vuitton Napoli Louis Vuitton Imitate Kaufen Louis Vuitton Tasche Gef?lscht Kaufen Chanel Replica Sac Hermes Pas Cher Fake Dior Saddle Bag Dior Replica Van Cleef Replica Louis Vuitton Sling Bag Replica Louis Vuitton Wallet Replica Louis Vuitton Imitazioni Cartier Love Imitazione Replica Lv Bags Uk Louis Vuitton Imitazioni Juste Un Clou Replica Juste Un Clou Replica fake bvlgari ring Van Cleef Replica Imitazioni Louis Vuitton fake dior bags canada goose replica Replica Goyard ouis Vuitton wallet Replica Cartier Love Bracelet Replica Répliques Louis Vuitton Replica Louis Vuitton Luggage Replica Louis Vuitton Wallet Replica Louis Vuitton Wallet Chanel Bag Replica Chanel Bag Replica replica cartier jewelry cartier love bracelet replica Replica Louis Vuitton Crossbody Cartier Bracelet Replica Replica Louis Vuitton Shoes Louis Vuitton Shoes Replica Fake Louis Vuitton Louis Vuitton Bags Replica Louis Vuitton Replica Replica Louis Vuitton Bags Louis Vuitton Replica Replica Louis Vuitton Louis Vuitton Replica Fake Louis Vuitton Louis Vuitton Bags Replica