ناتامایسین چیست? و استانداردهای آن کدام است؟

ناتامایسین در صنایع غذایی:

 ناتامایسین چیست؟

برای اکثر ما ناتامایسین یک وازه کاملا آشناست که قطعا یا فروشنده آن هستیم ویا مصرف کننده . در اینجا قصد داریم توضیح مختصری در موردنگهدارنده ناتامایسین برای آن دسته از عزیزانی که با این ماده اشنا نیستند ارائه دهیم:
برای مشاهده جزئیات ناتامایسین شرکت دایان آرمان پویا کلیک کنید .

استاندارد ناتامایسین:

ناتامایسین یا پیماریسین با شماره استاندارد بین المللی E=235 یکی از انواع نگه دارنده های طبیعی صنعت غذا میباشد که از کشت میکروبی استرپتومایسس ناتالنسیس تحت یک فرایند کنترل شده تخمیرعمقی حاصل میشود. همچنین دارای تایید کدکس می¬باشد.(8-39-7681) :CAS

ناتامایسین چگونه تولید می شود؟

پس از عمل استخراج، ناتامایسین به دست آمده تحت اثر سانتریفیوژ،فیلتر و شسته می شود تا محصول تولید شده خالص و با کیفیت باشد.

ناتامایسین در چه دامنه ای از Ph فعالیت می کند؟

ناتامایسین به میزان ناچیزی در آب محلول است و نگه دارنده ای بدون طعم و رنگ می باشد که نسبت به انواع شیمیایی نگه دارنده ها برای اثر بخشی وابستگی کمتری به ph دارد ودر دامنه وسیعی از ph بین 3-9 کاربرد داردلذا  ناتامایسین در طیف وسیعی از مواد غذایی از اسیدی گرفته تا خنثی وقلیایی وهم چنین ناتامایسین در مقادیر کمتر از ppm 10 قابل استفاده بوده بر روی اکثر کپکها موثر میباشد.
برای مشاهده جزئیات ناتامایسین شرکت دایان آرمان پویا کلیک کنید .

آیا ناتامایسین پودر است؟

  ناتامایسین از لحاظ ضاهری پودر کریستال سفید تا زرد، بی¬بو، بی¬رنگ دارای سه مولکول آب، میزان حلالیت در آب 100-30 میلی¬گرم در هر لیتر میباشد. به آرامی در متانول حل می¬شود، همچنین در اسید استیک گلاسیال و در دی فرمامید قابل حل است.

شکل ناتامایسین  برای عرضه چگونه است:

ناتامایسین به دو صورت مایع و پودری تولید میشود بنابراین یکی از امتیازات استفاده از ناتامایسین به جای نگه دارنده های شیمیایی دیگر استفاده از ناتامایسین هم به صورت پودری در ترکیب با فرمولاسیون و هم به صورت یک سوسپانسیون مایع مثل مخلوط کردن با آب نمک و اسپری آن بر روی محصول است.

آیا ناتامایسین خالص است؟

 فرم پودری ناتامایسین می تواند به صورت کاملا خالص ویا همرا ه با یک ترکیب پرکننده دیگر که اصطلاحا carrier نامیده می شود به صورت 50/50 تولید وعرضه گردد که این carrier می تواند لاکتوز , نمک Nacl , مالتودکسترین و..... باشد.

ناتامایسین چگونه مانع از کپک زدگی ویا گازدار شدن محصولات می شود؟

 شاید برای اکثر ما جالب باشد که بدانیم ناتامایسین در قالب یک نگهدارنده چگونه عمل می کند برای ناتامایسین نقطه هدف ارگسترول در دیواره سلولی است وسبب تخریب آن شده ومانع رسیدن غذا به سلول می شود.
بهتر است بدانیم که ارگسترول یک سد ساختمانی در برابر کپک و مخمر در دیواره سلولی به وجود می آورد که مسئول نقل و انتقال مواد غذایی در درون سلول میباشد و به همین دلیل برای بقا وزنده ماندن کپک و مخمر مهم است. وناتامایسین این دیواره را از بین می برد وسبب نابودی کپک ومخمر می شود.
گاها سوال می شود .
برای مشاهده جزئیات ناتامایسین شرکت دایان آرمان پویا کلیک کنید .

آیا ناتامایسین بر روی باکتری ها تاثیر دارد ؟

 در پاسخ به این سوال می توان گفت به دلیل اینکه ارگسترول در دیواره باکتری ها موجود نیست این نگه دارنده بر روی باکتری ها بی اثر میباشد.

فرمول مولکولی ناتامایسین چیست؟

فرمول مولکولی ناتامایسین 13NO44H33C، وزن مولکولی آن 665/75 و نام ایوپاک 22- (3- آمینو- 3 و 6- دی دیوکسی- B- D- مانوپیرانوزیل) اکسی – 1 و 3 و 26- تری¬هیدروکسی- 12 متیل- 10- O – XO – 6 و 11 و 28- تری اکسا تری سیکلو (220301-507 O 0) اکتاکوزا- 8 و 14 و 16 و 18 و 20- پنتان- 25- کربوکسیلیک اسید میباشد.

سوال: میزان مصرف یا دوز مصرفی مناسب ناتامایسین چقدر است؟

نتایج مربوط کمیته JECFA 1976 در ارتباط با ناتامایسین به میزان ppm 250 در رژیم غذایی معادل mg 6 به ازای هر کیلوگرم وزن بدن انسان هیچگونه علائم مسمومیت نشان نمی دهد.
برای مشاهده جزئیات ناتامایسین شرکت دایان آرمان پویا کلیک کنید .

کاربرد ناتامایسین در صنعت غذا چیست؟

کارایی ناتامایسینها در مواد غذایی مختلف:

1- پنیر: استفاده از ناتامایسین باعث جلوگیری از رشد کپک ها و متابولیزاسیون قارچ ها می گردد.
2- گوشت: اسپری سوسپانسیون ناتامایسین روی سطح گوشت بطور موثری باعث جلوگیری از فساد گوشت و خصوصا سوسیس خشک می¬گردد.
3- نوشیدنی ها: افزودن مقدار کمی ناتامایسین باعث کشتن کپک ها و خصوصا مخمرها می¬گردد.
این عوامل (کپک ها ومخمر ها) در آبمیوه ها باعث الکلی شدن و تغییر طعم و رنگ می گردند که استفاده از ناتامایسین می تواند این مشکل را حل نماید.
4- غلات: اسپری ناتامایسین روی سطح کپک ها، ماکارونی و نان بطور موثری ماندگاری محصولات را بالا می برد بدون اینکه روی طعم آن ها اثر بگذارد.
5- میوه ها: اسپری ناتامایسین روی سطح سیب، پرتغال، توت فرنگی، پسته، بادام زمینی و ... از فساد جلوگیری می نماید.
جهت جلوگیری کپک زدگی مرباجات، ژله، فرآورده¬های دریایی، مرغ وخیارشور همچنین ترشی جات وشوریجات که به صورت فله (باز ) عرضه می گردد,نیز می توان از ناتامایسین استفاده نمود .


ناتامایسین (پیماریسین)  آنتی مایکوتیکی است که:

- ناتامایسین اثر قارچ کشی بسیار بالایی دارد.
- با توجه به اینکه ناتامایسین بر روی باکتری¬ها بی¬اثر است، نتیجتا در رسیدن پنیر اختلالی ایجاد نمی¬نماید.همچنین در فرایند های تخمیری مثل تولید ماست نیست اثری ندارد ومانع از فعالیت استارتر ها نمی شود.
- ناتامایسین از تولید مایکوتوکسین(آفلاتوکسین و اکراتوکسین) جلوگیری می¬نماید.
-ناتامایسین اثرات ارگانولپتیک ندارد.
- ناتامایسین هیچ واکنش آلرژیکی از آن گزارش نشده است.
- ناتامایسین خاصیت قارچ کشی آن از طریق از بین بردن غشاء سلولی است.

برای مشاهده جزئیات ناتامایسین شرکت دایان آرمان پویا کلیک کنید .

مشاهده نظرات

فرم انتقادات و پیشنهادات

  • نام و نام خانوادگی *
  • پست الکترونیک *
  • شماره تماس *
  • شرح نظر *
  • کد امنیتی*