اسید بنزوییک وبنزووات ها

بنزوئیک اسید چیست؟   Benzoic acid

اسید بنزن کربوکسیلیک (Benzenecarboxylic acid)؛ اسید دریسیلیک(dracylic acid)؛ اسید فنیل کاربوکسیلیک(phenylcarboxylic acid)
بنزوئیک اسید ، بنزواتها و اسیدهای بنزوئیک اسید در حالی که به طور طبیعی در بسیاری از انواع توت ها ، میوه ها و سبزیجات خوراکی وجود دارد ، با استفاده از سنتز شیمیایی بنزوئین ، صمغی که توسط درختان بومی آسیا تراوش می شود ، به صورت تجاری در دسترس است.

آیا اسید بنزوئیک دارای استاندار بین المللی است؟

بله اسید بنزوئیک دارای استاندارد بین المللی کدکس  به شماره E210 می باشد.

آیا اسید بنزوئیک به طور طبیعی موجود است ویا اسید بنزوئیک در چه منابعی یافت می شود؟

قره قات منبع بسیار غنی از اسید بنزوئیک است. علاوه بر میوه ها ، بنزوات ها به طور طبیعی در قارچ ، دارچین ، میخک و برخی از محصولات لبنی (به دلیل تخمیر باکتریایی) وجود دارند. بنزوئیک اسید در جهت اهداف تجاری به صورت شیمیایی از تولوئن(toluene)تهیه می کنند.

از اسید بنزوئیک در چه محصولاتی به عنوان نگهدارنده استفاده می شود؟

اسید بنزوئیک در در نوشیدنی های گازدار ، شربت و آبمیوه ها ، سالاد میوه ای ،سس دسر، انواع سس سالاد، مایه کیک ، مربا ، ژله ، سس سویا ، انواع پای و محصولات حاوی شیرینی، گوشت چرخ کرده ، خیار شور و ترشی ، پای ، سالاد آماده و خاویار ، آدامس ها ، چاشنی ها ، لبنیات منجمد مانند پنیر ، غذاهای تازه ، مواد مغذی و جایگزین های شکر استفاده می شود. همچنین در لوازم آرایشی ، به عنوان ضد عفونی کننده در بسیاری از داروهای ضد سرفه و پمادهای ضد قارچ استفاده می شود.

اثر اسید بنزوئیک بر موادی چه موادی بهتر است؟

اسید بنزوئیک (BA) یک ماده نگهدارنده ضد میکروبی است که معمولاً در مواد غذایی و نوشیدنی ها ، به ویژه در نوشابه های گازدار استفاده می شود . اسید بنزوئیک (BA) قوی ترین فعالیت ضد باکتریایی خود را در (4-2.5 pH) نشان می دهد. علاوه بر این اثر مهاری بر روی تکثیر باکتریها و مخمرها دارد که دلیل اصلی فساد مواد غذایی است. از این ماده به عنوان ماده نگهدارنده ضد باکتری و ضد قارچ در محیط های اسیدی استفاده می شود. . رشد مخمر عامل اصلی فساد غذاها و نوشیدنی هایی است که با محتوای قند بالا ، pH پایین و فعالیت آب کم است . اسید بنزوئیک در درجه اول به عنوان یک ماده ضد قارچ در نوشابه ها و نوشیدنی های میوه ای ، محصولات میوه ای ، محصولات نانوایی و مارگارین استفاده می شود. اسید لاکتیک به طور طبیعی در غذاها وجود ندارد ، اما در طی تخمیر قند توسط باکتری های اسید لاکتیک ایجاد می شود. اسید لاکتیک از رشد باکتری های تشکیل دهنده اسپور در pH 5.0 جلوگیری می کند اما بر رشد مخمر و کپک ها تاثیری ندارد.

چه غذاهایی حاوی اسید بنزوئیک است؟

اسید بنزوئیک یکی از مشتقات بنزن است که به آن بنزوات سدیم یا نمک اسید بنزوئیک نیز گفته می شود. این اسید یک ماده نگهدارنده است و نمونه هایی از غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی از این نمک هستند شامل سس و ترشی است. تولیدکنندگان علاوه بر استفاده از آن به عنوان افزودنی غذایی ، از اسید بنزوئیک در تولید طعم دهنده های معطر ، رایحه و به عنوان تنظیم کننده pH استفاده می کنند.

عملکرد اسید بنزوییک بر روی کپک ها ومخمر ها چیست وچه تاثیری اسید بنزوییک بر باکتری ها دارد؟


اسید بنزوئیک و بنزوات ها به عنوان ماده نگهدارنده در برابر مخمرها و قارچ ها در محصولات اسیدی استفاده می شوند. اسید بنزوئیک در برابر باکتریها بسیار موثر نیستند و در محصولاتی با PH بالاتر از 5 (کمی اسیدی یا خنثی) بی اثر هستند. غلظت زیاد باعث طعم ترش می شود ، که باعث محدود شدن کاربرد آن می شود. ، اغلب بنزوات ها به دلیل حلالیت بهترنسبت به سایر مواد مشابه ترجیح داده می شوند. اسید بنزوئیک مانع رشد کپک ، مخمر و برخی از باکتری ها می شود. این ماده یا مستقیماً به مواد اضافه می شود یا در اثر واکنش با نمک سدیم ، پتاسیم یا کلسیم ایجاد می شود. موارد استفاده از اسید بنزوئیک به عنوان یک افزودنی غذایی ، شما می توانید از اسید بنزوئیک برای حفظ انواع مواد غذایی از جمله آب میوه ، نوشابه ، ترشی و سس سالاد استفاده کنید. اکثر غذاهای فرآوری شده دارای اسیدهایی هستند که به طور مصنوعی اضافه می شوند. این اسید از رشد کپک ، مخمر و باکتری جلوگیری می کند. با این حال ، سازمان غذا و داروی ایالات متحده ، اسیدهای مورد تأیید را برای استفاده به عنوان افزودنی های غذایی در هنگام مصرف در مقدار کم برای انسان بی خطر می داند.


اسید بنزوئیک بیشتر در کدام مواد غذایی از نظر اسیدی تا قلیایی تاثیر دارد؟

اسید بنزوئیک و بنزوات ها در طیف وسیعی از محصولات اسیدی یا کمی اسیدی استفاده می شود.

مقدار مجاز مصرف اسید بنزوئیک برای انسان چقدر است؟

میانگین سطح اسید بنزوئیک موجود در غذاها بین 05/0 تا 0/1 درصد بر کیلوگرم وزن بدن است.

اثرات  جانبی اسید بنزوئیک بر انسان چیست؟


هیچ عارضه جانبی در غلظت های استفاده شده وجود ندارد. در بعضی افراد اسید بنزوئیک و بنزوات ها ممکن است هیستامین آزاد کنند و در نتیجه باعث واکنش های شبه آلرژیک شوند. اسید بنزوئیک بین 9 تا 15 ساعت مصرف به عنوان اسید هیپوریک از بدن دفع می شود.

مشاهده نظرات

فرم انتقادات و پیشنهادات

  • نام و نام خانوادگی *
  • پست الکترونیک *
  • شماره تماس *
  • شرح نظر *
  • کد امنیتی*