اسید استیک

اسید استیک Acetic Acid   یا همان اسید اتانوئیک چیست؟


اسید استیک یک ترکیب آلی مایع بی رنگ با فرمول شیمیایی CH3COOH است که به صورت CH3CO2H یا C2H4O2- نوشته و اسید اتانوئیک نیز نامیده می شود . اسید استیک دومین ساده ترین اسید کربوکسیلیک پس از اسید فرمیک است. محلول رقیق (تقریباً 5 درصد حجمی) محلول اسید استیک حاصل از تخمیر و اکسیداسیون کربوهیدراتهای طبیعی سرکه نامیده می شود. یک نمک ، استر یا آسیل اسید استیک (استات)نامیده می شود.

آیا جوهر سرکه همان اسید استیک است؟


در صنایع غذایی بیشتر از نوع جامد این اسید که به جوهر سرکه معروف است استفاده می شود. سرکه بیشتر اسید استیک رقیق است که غالباً با تخمیر و اکسیداسیون بعدی اتانول تولید می شود. از نظر هوازی ، اسید استیک با درجه غذایی با فرآیند سرکه دو مرحله ای تولید می شود. مرحله اول تولید اتانول از یک منبع کربوهیدرات مانند گلوکز است که توسط مخمرها انجام می شود و مرحله دوم اکسیداسیون اتانول به اسید استیک است که توسط اسید استیک انجام می شود .

آیا اسید استیک E number  دارد؟


اسید استیک یک ترکیب شیمیایی است که به عنوان E260 نیز شناخته می شود و در سرکه و همچنین غذاهای مختلف مانند چیپس تولید شده با طعم سرکه یافت می شود. اسید استیک 100٪ وگان است.
دلیل وگان بودن اسید استیک این است که یک اسید از تخمیر باکتریایی تولید می شود بنابراین اگرچه از نظر تئوریک ممکن است به صورت غیر وگان در عمل ساخته شود اما در اصل همیشه وگان است.

قدرت اسیدی اسید استیک چه مقدار است؟ وآیا اسید استیک خاصیت نگهدارندگی دارد؟


نکته جالب در مورد اسید استیکE260 این است که این اسید آنقدر قوی است که می تواند سنگ جامد را به طور کامل حل کند. که در مورد استفاده آن به عنوان ماده خوراکی باید بدانید که سرکه فقط شامل دو درصد اسید استیک است. اسید استیک محصول جانبی تخمیر برخی میوه ها است. این اسید نه تنها بر عطر و طعم محصول نهایی تأثیر می گذارد ، بلکه مهمتر از آن یک اثر نگهدارنده بر روی غذا است. در صنایع غذایی ، اسید استیک به عنوان بخشی مهم از سرکه شناخته می شود که مستقیماً به عنوان چاشنی و ترشی سبزیجات و سایر مواد غذایی استفاده می شود. سرکه سفره تمایل به رقیق شدن بیشتری دارد (4 تا 8 درصد اسید استیک) ، در حالی که ترشی غذای تجاری از محلول هایی استفاده می کند که غلظت بیشتری دارند. مقدار استیک اسید مورد استفاده به عنوان سرکه در مقیاس جهانی زیاد نیست ، اما با قدمت قدیمی ترین و شناخته شده ترین کاربرد است. کدام ماده شیمیایی باعث می شود سرکه به شکلی بوی خود را ببخشد؟ سرکه در واقع محلولی است که از 4-8٪ اسید استیک ساخته شده است که در آب حل می شود و سایر مواد بسته به نوع آن عطر و طعم سرکه می بخشد
یکی دیگر از موارد مهم استفاده از اسید استیک ، استفاده پزشکی است. اسید استیک رقیق شده در فیزیوتراپی با استفاده از یونتوفرز استفاده می شود..

آیا مصرف اسید استیکE260 خطرناک است؟


گرچه اسید استیک ,این ماده شیمیایی سمی کشنده است که به شکل خالص تصفیه شده در محصولات غذایی کاملاً بی ضرر است ، زیرا در دوزهای کم استفاده می شود.
در صنایع غذایی ، E260 یک تنظیم کننده اسیدیته و به عنوان یک چاشنی است. اسید استیک یک ترکیب آلی مایع بی رنگ با طعم ترش مشخص و بوی تند است. به عنوان یک افزودنی مهم غذایی ، اسید استیک E260 برای استفاده در بسیاری از کشورهای جهان ، از جمله اتحادیه اروپا ، ایالات متحده ، کانادا ، استرالیا و نیوزیلند و غیره مورد تأیید است.اسید استیک E 260 ، به طور طبیعی اتفاق می افتد. اسید استیک با مهار رشد باکتریها اثر محافظتی دارد اما اسیدیته و عطر و طعم را نیز تنظیم می کند. این ماده اغلب در ترکیب با مواد نگهدارنده دیگر استفاده می شود.اسید طبیعی که در اکثر میوه ها وجود دارد. این اسید توسط تخمیر باکتریایی ساخته می شود و در نتیجه در تمام محصولات تخمیر شده وجود دارد.

اسید استیک صنعتی چگونه تولیدمی شود؟


اسید استیک صنعتی از طریق تخمیر باکتریایی شکر ، ملاس یا الکل یا با سنتز شیمیایی استیل آلدهید(acetealdehyde) تولید می شود.

عملکرد  نگهدارندگی و ویژگی هااسید استیک به عنوان یک نگهدارنده چیست؟

 

اسید استیک به عنوان ماده نگهدارنده در برابر باکتری ها و قارچ ها استفاده می شود. اسید استیک نه تنها باکتریهای پلانکتونیک را از بین می برد بلکه باکتریهای در حال رشد در بیوفیلم ها را نیز ریشه کن می کند. اسید استیک مایعی است که در فشار و درجه حرارت محیط وجود دارد و بنابراین هر ترکیبی که از اسید استیک تشکیل شده باشد ترکیبات مایع یا مرطوب است. محیط اسیدی که pH کم دارد رشد یا زنده ماندن میکروارگانیسم ها را مهار یا متوقف می کند این یکی از دلایل اصلی استفاده از اسید استیک به عنوان ماده نگهدارنده است. این اسید به سس مایونز افزوده می شود تا باعث غیرفعال شدن باکتری سالمونلا شود. بیشترین فعالیت این اسید در pH کم است. همچنین می تواند به عنوان بافر در غذاهای اسیدی استفاده شود. همچنین از آن به عنوان یک جز معطر استفاده می شود.


محصولات:
بسیاری از محصولات مختلف (اسیدی)

مشاهده نظرات

فرم انتقادات و پیشنهادات

  • نام و نام خانوادگی *
  • پست الکترونیک *
  • شماره تماس *
  • شرح نظر *
  • کد امنیتی*