فلوچارت جریان تولید شیر کاکائو پاستوریزه

فلوچارت  جریان تولید شیر  کاکائو پاستوریزه


شیر کاکائو شیری است که به آن شکلات یا کاکائو و شیرین کننده اضافه شده است. شیر کاکائو بصورت نوشیدنی گرم وسرد مورد استفاده قرار می گیرد. کاکائو غنی از فلاوونوئید، موجب بهبود عملکرد اندوتلیال می شود هم چنین کاکائو احتمالا از طریق فعال سازی اکسید نیتریک، اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی ایجاد می کند که موجب کاهش فشار خون و بهبود عملکرد عروق و پلاکت ها می شود و بدین وسیله خطر بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد. کاهش خطر بیماری های قلبی- عروقی، ممکن است از طریق ممانعت از تجمع پلاکت ها و اکسیداسیون LDL نیز اعمال شود.
مصرف شکلات با شادی و لذت مرتبط است. این ماده در متابولیسم سروتونین، دوپامین و اندورفین که در ایجاد شادی و آرامش تاثیر گذار است، مشارکت می کند. استفاده از کاکائو به عنوان آرامبخش و ضد افسردگی می باشد و در گذشته به عنوان دارو کاربرد داشته است.
اما توصیه می شود که کودکان در حال رشد مصرف این ماده را کم کرده وهرگز جایگزین شیر ساده نکنند چرا که کاکائو حاوی اسید اگزالیک است که این ماده در بدن مانع از جذب کلسیم شیر می شود.

شرح فرایندتولید شیر کاکائو:

شیر خام پس از گرفتن تایید از بخش کنترل کیفی وآزمایشگاه وارد مخازن ذخیره شیر خام شده وازانجا به خط تولید هدایت می شودسپس وارد سیستم پاستور شده تا 45 درجه گرم می شود به سپراتور می رود وبراساس نوع محصول (از نظر درصد چربی) میزان چربی آن استاندارد می شود سپس از طریق بالانس تانک وبا کمک تری بلندر شکر7-8% وپودر کاکائو 1%(واستابلیزر جهت پایدار شدن کاکائو در شیردر صورت تمایل) سپس مخلوط حاصله به سیستم برگشته وبا دمای 55 درجه به هموژن می رود وتحت فشار 120 بار قرارمی گیردسپس به سیستم برگشته وبا رسیدن به دمای80درجه سانتی گراد وارد هولدینگ شده ومدت15 ثانیه را طی می کند سپس وارد بخش سردکننده شده وتا دمای 4 درجه سرد وبه مخزن نگهداری شیر پاستوریزه هدایت می شود وپس از آن به دستگاه بسته بندی رفته ونهایت به سردخانه منتقل می شود تا پس از اتمام دوره قرنطینه وارد بازار شود. پیشنهاد می شود از کاکائو با دامنه کد10-12 استفاده شود که هم رنگ بسیار مطلوبی دارد وهم طعم وآرومای خوبی در محصول ایجاد می کند.







مشاهده نظرات

فرم انتقادات و پیشنهادات

  • نام و نام خانوادگی *
  • پست الکترونیک *
  • شماره تماس *
  • شرح نظر *
  • کد امنیتی*